Інклюзія


“Інклюзивне навчання має охоплювати всіх дітей, а не лише дітей з особливими освітніми потребами”
Що таке інклюзивне освітнє середовище? Звернімося до закону “Про освіту”, в якому це чітко прописано. До речі, це вперше в законі є визначення цього поняття.
Отже, це “сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для СПІЛЬНОГО НАВЧАННЯ, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей”.
Чи ми говоримо тільки про інтеграцію дітей з порушенням психо-фізичного розвитку в загальноосвітнє середовище? Ні. Закон і всі його твердження сформульовані у відповідності до міжнародних норм. Ми говоримо про спільне навчання дітей, спільне перебування в цьому комфортному середовищі.
Звернімося до визначення поняття “особа з особливими освітніми потребами”. Ми найчастіше говоримо про дітей з якимись порушеннями розвитку. Хоча закон нам чітко визначає, що це “особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту”. Дивіться, як зміщується акцент: від самого порушення до надання підтримки.
Що ж таке інклюзивне навчання? Перша спроба визначити, що це таке, була ще в Концепції розвитку інклюзивної освіти. Хоча тепер найголовніший закон для освітян чітко визначає, що ж таке інклюзивне навчання. Це “система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників”.
За якими ознаками дитина може не сприйматися колективом, вилучатися з нього? Зовнішніми (дитина якось по-іншому виглядає), фізичними, розумовими, поведніковими. Тобто всім тим, що добре видно на поверхні.
Проте найчастіше в групу ризику потрапляють діти, які мають певні проблеми в розвитку. Це діти з фізичними порушеннями, порушеннями поведінки тощо.
Говорячи про інклюзивне навчання, я завжди наголошую, що воно охоплює всіх дітей. Не хвилюйтесь, якщо до сьогодні ви розуміли інклюзивне навчання лише як включення дітей з особливостями. З цього починається розуміння взагалі інклюзії. Але якщо наша увага прикута тільки до цієї категорії дітей, ми дбаємо про те, щоб створити для них більше спеціальних сервісів адаптації і модифікації. І тоді педагог ставить запитання: а як я можу працювати за двома програмами, щось окремо створювати для цих дітей? Ніяк.
Сьогодні педагогам потрібно говорити про універсальний дизайн в освіті, що саме вони створюють у цьому середовищі, щоб могли навчатися всі діти. І тільки в тому випадку, коли нам мало універсальності, яка розрахована на те, що кожна дитина може скористатися тими методом, наочністю і засобами – тільки потім ми говоримо про розумне пристосування. Це теж новий термін, який уже прописаний нашим законом.

Бачити бар’єри


Є хороший посібник “Індекс інклюзії” Тоні Бута. У ньому він дуже розмежовує ці поняття: інклюзія, коли ми говоримо тільки про дітей з особливостями і про створення для них чогось спеціального та спільне навчання. Він доводить, що, створюючи спеціальні сервіси, ми не можемо забезпечити сталий розвиток закладу. І інклюзія – це щось інше. Це, насамперед, уміння бачити бар’єри, які існують у колективі, у школі, у місцевій громаді, які заважають кожній дитині (або кожному учаснику освітнього процесу) брати активну участь у ньому.

Англійська мова в інклюзії

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога